Gebruiksaanwijzing voor ImagOn HD en andere fotopolymeer films


Deze gebruiksaanwijzing is gebaseerd op de "ImagOn Ultra" film. Maar deze instructies kunnen ook worden gebruikt voor andere fotopolymeerfilms (ImagOn, Riston, Puretch, Photec, enz.) De andere films zullen op sommige punten iets anders reageren. ImagOn Ultra is voor de meeste van de hier onder genoemde technieken de beste keuze. Enige eigenschappen van verschillende films;

  • ImagOn is vele jaren gebruikt met veel succes. Keith Howard heeft z'n boek "Non-toxic Intaglio Printmaking" (out of print) op deze film gebaseerd. Keith's nieuwe boek heet "The contemporary Printmaker" (Keith Howard). Verkrijgbaar bij Polymetaal.

  • Puretch is zeer geschikt voor fotopolymeer etstechnieken. Deze film is beter bruikbaar dan ImagOn, o.a. omdat de film dunner is. Het kan daarom uitstekend dienen als etsgrond. De ImagOn (Ultra) film zijn te dik voor dit doel (teveel strooilicht tijdens het belichten). Keith Howard adviseert daarom om de film te "verdunnen" in de soda ontwikikelaar. Met Puretch hoeft de film niet verdund te worden, en de kwaliteit van een afdruk is zelfs beter dan mogelijk is met verdunde ImagOn (Ultra).

  • DK-film Een deense film, vergelijkbaar met met ImagOn Ultra rapid.

Koper of zink.
Keith Howard gebruikt altijd koper. Het gebruik van zink is echter ook mogelijk. De oplage bij zink is minder dan bij koper, maar dat is vaak geen probleem. De film kan op zink worden aangebracht (=lamineren). Er is helemaal geen probleem als zink wordt gebruikt bij de "non-ets technieken" (zink wordt immers dan alleen gebruikt als drager van de film). Het kan ook worden gebruikt, met een fotopolymeerfilm, en geëtst in ijzerchloride. Het etsen van zink in ijzer chloride geeft meer dampen af dan bij het gebruik van koper in ijzer chloride. Voor zink is het daarom aan te bevelen om de "De Bordeaux ets" (etsen in een oplossing van kopersulfaat) te gebruiken. Er moet echter nog meer onderzoek worden gedaan naar het gedrag van etsgronden op acrylbasis in combinatie met een kopersulfaat oplossing.

Gebruiksaanwijzing voor Imagon
De hier volgende technieken werden in hoofdzaak ontwikkeld door Keith Howard en grotendeels al beschreven in zijn boek "Non-toxic Intaglio Printmaking". Fotopolymeerfilm geeft een bijna oneindig aantal mogelijkheden, zeker als het ook nog gecombineerd wordt met de traditionele etstechnieken. Keith Howard heeft veel met deze films geëxperimenteerd en heeft zijn ervaringen "gedestilleerd" in een aantal van de hieronder beschreven technieken. Om de communicatie over deze technieken wat makkelijker te maken heeft hij een aantal een naam gegeven.

Klik op een link.

  1. Het voorbereiden van de plaat
    Verschillende soorten platen (verschillende materialen/technieken) vereisen een verschillende voorbereiding van de plaat.
  2. Lamineren (het opbrengen van de film)
    Hoe wordt de film op de plaat aangebracht.
  3. Het maken van de soda-ontwikkelaar
    De ontwikkelaar wordt gebruikt om onbelichte delen van de film uit te wassen. Deze delen vormen "holtes", en bevatten inkt op het moment dat de plaat wordt afgedrukt.
  4. Intaglio-type samenvatting
    De grote lijnen voor een "Intaglio-type"

  5. Gewassen Toner Tekening
    Een gewassen toner tekening lijkt op een lithografische schildering met tusche. Als "tusche" wordt een mengsel gebruikt van copieer-toner, vloerwas op axcrylbasis en alcohol.

  6. Belichtingstest met een aquatint-raster
    Alvorens er met het aquatint-raster kan worden gewerkt moet er een "stappentest" worden gedaan om te bepalen wat de beste belichtingstijd is voor de combinatie van uw blichtings-eenheid en uw aquatint raster. Een aquatint-raster is nodig als uw origineel grijstonen bevat (grijstonen worden hiermee omgezet in een patroon van zwarte punten op een witte achtergrond.

  7. ImagOn STAPPEN-TEST voor transparante positieve afbeeldingen
    Procedure voor het vinden van de juiste belichting voor een gewassen tekening op een éénzijdig gematteerde kunststof tekenfilm.

  8. Digitaal gemaakte Positive Transparante afbeeldingen
    Afbeeldingen die op een computer gemaakt zijn kunnen worden gebruikt als posititieve afbeeldingen voor de ImagOn film.

  9. Directe Intaglio-Type
    Bij deze techniek wordt direct gewerkt op een plaat waarop een ImagOn film is aangebracht. "Direct" houdt in dat er op de ImagOn laag wordt getekend en geschilderd of dat er objecten op worden gelegd. Een transparant positief is niet nodig.

  10. Gekreukelde Intaglio-Type
    Een speelse manier van werken met ImagOn; al eerder belichtte stukjes film worden op een gekreukelde manier aangebracht op een eerder belichtte laag ImagOn film.

  11. Mezzo-type
    Een film wordt belicht door een aquatint-raster, waarna sommige delen worden gevuld met een vloeibare vulstof op acrylbasis. Deze gevulde delen zullen later wit afdrukken op een zwarte achtergrond.

  12. Spit-Bite ("spat-bijt") Intaglio-type
    Een film wordt belicht door een aquatint raster. Met een penseel worden dan verschillende concentraties ontwikkelvloeistof op de film aangebracht, waardoor er later donkere "gewassen lijnen" op een witte achtergrond ontstaan.

  13. Constructie-Intaglio-Type
    Stukken ImagOn film worden op een plaat aangebracht en tegelijkertijd of na elkaar belicht en ontwikkeld.

  14. Gelaagde Intaglio-type
    Meer dan één laag ImagOn kan op een plaat worden aangebracht. Hierdoor is het mogelijk om een grotere laagdikte aan inkt te drukken (dieper zwart). Daarnaast is deze techniek bij uitstek geschikt voor meervoudige belichtingen, door aquatint-rasters en/of lijntekeningen.

  15. Craquelé Intaglio-Type
    Met deze techniek ontstaat een "craquelé-effect" die lijkt op de craquelé op oud Chinees porselein. Er wordt geen UV belichting toegepast bij deze techniek.

  16. Vloeibare Aquatint
    Een methode om een diep zwarte toon te krijgen op elke diepdrukplaat, zonder het gebruik van harspoeder, stuifkast, aquatint raster, of andere apparatuur.

  17. Geëtste intaglio-type
    Het gebruik van de verdunde ImagOn Ultra als etsgrond is combinatie met een lijntekening of een halftoon (geen grijswaarden) afbeelding en ijzer chloride.

  18. Destructie-Grond
    Schilder op de plaat met verdunde Screen Filler, laat het drogen en ets in ijzerchloride.

  19. Het maken van een transparante afbeelding voor een vier kleuren Intaglio-Type
    Hoe worden er op een computer vier transparantie afbeeldingen gemaakt voor het in register drukken van een vier kleuren intaglio type.

  20. Het bereiden van de inkt voor een vierkleuren Intaglio-Type
    Hoe de vier kleuren voor de vierkleurendruk gemengd moeten worden.

  21. Etsgrond op acryl basis: Harde-Grond
    Lijkt op de traditionele harde grond techniek, maar de lak is vervangen door etsgrond op acryl basis.

  22. Etsgrond op acryl basis: Liftground
    Deze "liftground" is gebaseerd op het feit dat olie en water elkaar afstoten. De etsgronden op acrylbasis zullen niet hechten op een vet oppervlak. De afbeelding wordt aangebracht met media op oliebasis.

  23. Etsgrond op acryl basis: de Vernis Mou
    Er zijn verschillende soorten etsgrond die voor Vernis Mou gebruikt kunnen worden.

  24. Aquatint met een etsgrond op acryl basis
    Het maken van een aqautint etsgrond (grein) met behulp van een airbrush luchtpistool en een aquatint kast.

  25. Het ontvetten (schoonmaken) van een geïnkte plaat
    Hoe een geïnkte plaat kan worden schoongemaakt.

  26. Het verwijderen van de Imagon film
    Hoe de ImagOn van de plaat wordt verwijdered zodat de plaat weer kan worden gebruikt.