Werken met Solarplate
(fotopolymeerplaten)
|

|
Fotopolymeerplaten worden in
de hoogdruk gebruikt. In de jaren 60 van de vorige eeuw
werden de loden cliché's en loden letters
langzamerhand vervangen door fotopolymeerplaten. Het werkte
een stuk sneller en men had minder last van de schadelijke
stoffen die vrijkwamen bij het zetsel gieten en de
cliché's maken (Monotype en Linotype zetmachines).
Fotopolymeerplaten werden het eerst gebruikt in de
"Flexografie" (het drukken op flexibele materialen zoals
karton). Later verving het de cliché's en de loden
letter. In de commerciële drukkerijen wordt
fotopolymeer alleen in de hoogdruk gebruikt, daarom hebben
ze ook een bepaalde dikte. Een fotopolymeerplaat bestaat uit
drie lagen: de stalen onderplaat (ong. 0,3mm dik), de
fotopolymeerlaag (ong. 0,3mm dik) en een transparante
plastic beschermlaag.
Fotopolymer hardt uit in UV-licht (Ultra-violet). Het
onbelichte materiaal is opgebouwd uit "monomeren", losse
moleculen die eenvoudig met water en een beetje soda kunnen
worden uitgewassen. Het belichte materiaal is opgebouwd uit
"polymeren" aan elkaar geketende moleculen (= gehard) die
niet gemakkelijk uitgewassen kunnen worden met water en
soda.
Dan Welden (een Amerikaanse
graficus) ontdekte in de jaren 70 van de vorige eeuw dat hij
er een diepdrukplaat mee kon maken, door deze bloot
te stellen aan zonlicht. Daarom noemde hij de plaat "solar
plate".
Werken met een
"solarplate":
|
Een
lijntekening (tekenen, schilderen) wordt
gemaakt op een transparant.
(calque-papier, tekenfilm,
matglas).
|
|
|
Het
transparant wordt (met het beeld naar
beneden) op de solarplate gelegd en
belicht in het zonlicht (of een
belichtingskast). UV-licht dringt door in
de polymeer onder de onbetekende delen van
het transparant en verhard de polymeer. De
onbelichte delen blijven oplosbaar in
water. (als het transparant niet een
lijntekening is, moet er tijdens een extra
belichting een aquatint scherm gebruikt
worden)
|
|
|
De
plaat wordt gewassen in een bad met water
(+beetje soda), en de opbelichte delen
worden weggewassen.
|
|
|
De
plaat heeft nu een "eindbelichting" om
alle nog zachte moleculen uit te harden.
De plaat heeft nu groeven en lijnen zoals
een etsplaat.
|
|
|
De
graficus inkt de plaat in, en slaat deze
of, om als diepdrukplaat af te drukken,
of.....
|
|
|
de
graficus rolt het oppervlak in met inkt en
drukt deze af als een
diepdrukplaat.
|
|
Belichtingsapparatuur
- Contact-raam. Dit kan op
meerdere manieren. In de foto-handel is een kontaktraam
te koop (ongeveer A4) formaat. Een klapraam met glas aan
de bovenkant en een schuimbed aan de onderkant. Dit is
ook zelf te maken door een plaat plasticschuim te nemen.
Daarop komt de fotopolymeerplaat, het transparant en
vervolgens de glasplaat. Het geheel kan worden
samengeklemd met beugels, of de glazen plaat kan worden
verzwaard met gewichten. Het enige dat van belanf is, is
dat er geen lichtspleet is tussen het transparant en de
fotopolymeerplaat. Professionele vacuumramen zijn
uiteraard beter geschikt.
- Belichting. Er kan
worden gewerkt met zonlicht, maar dat is niet altijd
beschikbaar en het vasstellen van belichtingstijden is
moeilijk. Kant en klare belichtingsunits kunnen worden
gebruikt, zowel met UV-puntlicht, als met UV-buislampen.
Men kan ook eenvoudig beginnen met een UV-lamp en
voorschakelapparaat. (Polymetaal # 022545)
Solarplate in Diepdruk, de
hoofdlijnen:
|
Doe
wat talkpoeder op de plaat. (om plakken te
voorkomen)
|
|
|
Veeg
het teveel aan poeder van de
plaat
|
|
|
Plaats
het aquatint raster met de beeldzijde naar
beneden op de solarplate tussen het glas
en de schuimlaag.
Een raster is niet nodig als het een
lijntekening betreft.
|
|
|
Klem
e.e.a. vast en belicht de plaat.
Het klemmen wordt gedaan om een
luchtspleet te voorkomen tussen het raster
en de solarplate. Als het klemraam
horizontaal is, kunnen er i.p.v. klemmen
ook gewichten worden gebruikt. Belichting
kan plaatshebben in zonlicht maar ook in
een UV-belichtingskast.
|
|
|
Na
het weghalen van het raster, wordt het
transparant, met beeldzijde naar beneden,
op de solarplate gelegd.
|
|
|
Klem
het raam en belicht de
plaat.
|
|
|
Neem
de beschermingslaag weg (indien aanwezig)
en was de plaat met water (+een beetje
soda)
|
|
|
Na
het droogmaken, volgt de nabelichting en
kan de plaat ingeinkt worden.
Nabelichting is heel belangrijk, om alle
resterende monomere moleculen in de plaat
uit te harden..
|
|
|
Sla
de plaat af met tarlatan en dan met bladen
uit he ttelefoonboek.
|
|
|
Afdrukken
|
|
Voor diepdruk is de
fotopolymeerfilm een goed en goepkoper alternatief.
Deze films worden geleverd op een rol en heten
"ImagOn-Ultra" "Puretch" "Z*Acryl-film" "Photec" etc.
Traditioneel worden deze films in de elctronische industrie
gebruikt om gedrukte bedrading te maken. Fotopolymeer platen
zijn van oorsprong ontwikkeld voor de commerciele
drukkerijen, voor "Flexografie" (Alternatief voor
loden/zinken cliché's en loden letters, vooral voor
het bedrukken van karton e.d.). De fotopolymeerlaag van een
plaat is zeer geschikt voor hoogdruk, maar veel dikker dan
nodig, voor diepdruk. Fotopolymeer films zijn ongeveer 30
-50 microns dik ( 0,03 - 0,05 mm). Films zijn te dun voor
hoogdruk, maar kunnen zeer wel voor diepdruk worden
gebruikt. Zowel voor "Intaglio Type" (=fotopolymeerlaag is
de inktdrager) als in de vorm van etsgrond.
Fotopolymeerfilms worden op een ondergrond gelamineerd,
normaal een koperplaat.
Het maken van een hoogdrukplaat met
solarplate en een niet doorzichtige film.
|
Het
"openkrassen" van een niet doorzichtige
film.
|
|
|
Het
afpellen van de plastic beschermlaag van
de solarplate. (indien
aanwezig)
|
|
|
Het
plaatsen van de film op de
plaat
|
|
|
Belichten
van de plaat in de zon (of met een
belichtingskast)
|
|
|
Gieten
van water (+iets soda) op de
plaat
|
|
|
Borstelen
van de plaat. Het water wast de onbelichte
fotopolymeer uit.
|
|
|
Na
het drogen moet de plaat nabelicht worden,
om alle resterende fotopolymeer uit te
harden. Spoel de plaat schoon en maak deze
droog met papier.
|
|
|
Met
een haardroger wordt de plaat gedroogd (of
in een droogkast)
|
|
|
Het
relief in de plaat is duidelijk zichtbaar
in strijklicht.
|
|
|
Inkt
de plaat in. Deze kan worden afgedrukt op
een hoogdrukpers (ook op de meeste
etspersen) of met een lepel of baren
(Japanse methode)
|
|
Bovenstaande geeft alleen
maar een globaal overzicht van het werken met solar plates.
Meer informatie kan worden gevonden in de volgende
boeken:
- Printmaking in the sun.
An Artist's Guide to Making Professional-Quality Prints
using the Solarplate Method. Written by Dan Welden and
Pauline Muir. 2001 Watson-Guptill New York.
- Printmaking with
Photopolymer Plates. A new, safe, versatile printmaking
technique for artists and students. Written by Dianne
Longley. 1998 Illumination Press. Adelaide.
|