De demontage is nu kompleet.
Montage van de etspersen in de
JW-serie.
Misschien heeft U net de pers gedemonteerd omdat de pers naar
een andere ruimte moest worden vervoerd, of u heeft de pers
kompleet ontvangen maar hij past niet door de deur. Het is ook
mogelijk dat U de pers in gedemonteerde toestand hebt gekregen.
Deze verschillende mogelijkheden veroorzaken kleine verschillen in
de montage procedure. Allereerst treft U hieronder een lijst aan
van alle komponenten van de etspersen in de JW-serie;
- 1 tandwielkast. Holle as 35mm, massieve as 24mm,
overbrengingsverhouding 1:12.
- 1 bed van een zeer harde kunststof. Afmeting; JW-80
80x152cm, JW-100 100x200cm and JW-120 120x220cm. Het bed is
voorzien van twee houten stoppen aan de uiteinden, waardoor
voorkomen wordt dat het bed "zomaar" uit de pers kan
vallen.
- 2 drukveren, diam. 5cm lengte 21cm. Deze veren drukken de
bovenwals omhoog. Dit is heel gemakkelijk bij het drukken van
hout- en linosnedes.
- 1 zijframe, uitgevoerd met gaten voor de tandwielkast.
- 1 zijframe, uitgevoerd zonder gaten voor de
tandwielkast.
- 4 geleide-profielen, die aan de zijframes geschroefd worden
en dienen om het bed te geleiden tussen de frames.
- 2 drukblokken, direct onder de drukspindels. Deze
drukblokken verdelen de druk over het stapeltje karton of leer,
dat zich tussen het drukblok en het lagerblok bevindt.
- 2 veergeleiders. Diameter 35mm, met een doorlopend gat van
13mm.
- 2 lagerblokken voor de bovenwals.
- 1 boven wals.
- 1 kruis, te bevestigen tussen de twee zijframes.
- 1 onderwals
- 8 witte kunststof looprollen, om het bed vertikaal te
geleiden.
- 4 tussenstangen (hierop worden de kunststof looprollen
bevestigd) (Afm. tussenstang, JW-80 rond 20mm lengte 845mm M8,
JW-100 rond 20mm lengte 1045mm M8, JW-120 rond 25mm lengte
1245mm M8.)
- 4 tussenstangen tussen de zijframes. (Afm. tussenstang
JW-80 rond 30mm lengte 845mm M12, JW-100 rond 30mm lengte
1045mm M12, JW-120 rond 35mm lengte 1245mm M12)
- 1 handwiel. (asgat 24mm)
- 2 drukspindels M30.
- 4 lage zeskantmoeren M30. Deze moeren worden op de
drukspindels gedraaid. Hiermee kan een bepaalde positie
geblokkeerd worden, of als de twee moeren tegenelkaar vast
gedraaid worden, kan een eerdere positie makkelijk worden
teruggevonden.
- 8 "inbusschroeven" M8x20 voor de tussenstangen met
looprollen.
- 6 "inbusschroeven" M10x40. Vier zijn bestemd voor de
bevestiging van de bovenkant van het kruis aan de zijframes, en
twee voor de bevestiging van de tandwielkast.
- 8 "inbusschroeven" M12x45 voor de bevestiging van de grote
tussenstangen tussen de frames.
- 1 stel schroef M8x16 voor de bevestiging van het
handwiel.
- 8 zeskantbouten M8x16 voor de bevestiging van de
geleideprofielen op de zijframes.
- 8 sluitringen voor de bevestiging van de geleide-profielen
op de zijframes.
- 4 zeskantbouten M10x25 voor de bevestiging van het kruis,
aan de onderkant, aan de zijframes.
- 16 asborgringen (circlips) voor diam.20 (JW-80 en JW-100)
of diam.25 (JW-120) voor de bevestiging van de plastic rollers
op de tussenstangen.
- 2 asborgringen (circlips) voor het borgen van de onderwals
aan beide uiteinden.
- 1 inlegspie 8x7x32 voor het verbinden van het handwiel en
de tandwielkast.
- 1 inlegspie 10x8x36 voor het verbinden van de tandwielkast
en de onderwals.
- 4 plastic stoppen voor het aflsuiten van de buiseinden van
de zijframes.
- 1 draaibare handgreep voor het handwiel.
- Verbind de twee cilinders met een stevig touw, volgens de
tekeing "het hijsen van de cilinders", (op deze pagina). Voor
alle duidelijkheid; de onderwals heeft een "vaste" as, de as
van de bovenwals is draaibaar in de cilinder.
- Als de pers eerder gemonteerd is geweest,
bevinden
de lagerblokken (J) en veergeleiders (M) zich nog op de as van
de bovenwals. Als de pers nog niet eerder gemonteerd is
geweest: schuif de lagerblokken over de as zoals de tekening
aangeeft. Het gat rond 40mm zit niet in het midden. Het
gat wijst "omlaag". De veergeleider wordt met een zeskantbout
M12x110 vastgezet. Deze bouten kunnen worden vastgezet. Monteer
de stelschroef (I)M12x20, maar zet hem niet vast. Het moet nog
steeds mogelijk zijn om het lagerblok over de as te
schuiven.
- Hijs de twee cilinders tot het juiste niveau. Als de walsen
ongeveer op de goede hoogte hangen, kontroleer dat door er een
zijframe naast te zetten. Het lagergat (35mm) in het zijframe
moet op dezelfde hoogte zijn als de as van de onderwals. Breng
wat vet aan op de as van de onderwals.
- Plaats de twee "inbusschroeven" (voor de bevestiging van de
tandwielkast) in het zijframe. Als U dit nu vergeet, heeft U
later een probleem.
- Probeer het zijframe over de lange as van de onderwals te
schuiven. Forceer dit niet. Als het frame zich in de korrekte
positie bevindt kan het geen probleem zijn. Controleer ook of
het lagerblok (met de veergeleider naar beneden wijzend)ook op
de juiste manier in de gleuf van het zijframe komt. Schuif niet
het frame door tot het einde, laat een paar mm vrij; anders
kunnen straks de andere onderdelen niet meer tussen de frames
gemonteerd worden.
- Schuif nu het andere zijframe over de as tot de juiste
positie.
- Plaats nu eerst de zware tussenstangen tussen de frames.
(3)met inbusschroeven M12x45 (13). Draai deze schroeven niet
vast totdat alle onderdelen zich tussen de zijframes
bevinden.
- Haal het touw van de cilinders af.
- Plaats nu de tussenstangen met looprollen tussen de
zijframes. (met "inbusschroeven M8x20) De schroeven zijn
bevestigd in sleufgaten van de zijframes. Dit is gedaan om de
looprollen in hoogte te kunnen stellen. Hierdoor kan men het
"kantelen" van het bed precies regelen. Als de plastic
looprollen nog niet op de tussenstangen zijn aangebracht, doe
het dan nu. De looprollen worden aan weerskanten geborgd met
een asborgring (circlip). Een looprol moet ongeveer 20 cm vanaf
het uiteinde geplaatst worden.
- Plaats het kruis tussen de zijframes. Aan de bovenkant
wordt deze bevestigd met inbusschroeven M10x40, en aan de
onderkant met zeskantbouten M10x25. Het kruis is gelast in een
lasmal. Ondanks dit is er nog lasspanning aanwezig in het
kruis. Daardoor kan het zijn dat alle gaten niet zomaar exact
passen. Draai de schroeven nog niet vast.
- Draai nu de inbusschroeven M12x45 (zware tussenstangen)
goed vast. Forceer het niet en ga van de ene kant naar de
andere kant tijdens het vastdraaien.
- Draai nu de schroeven en bouten van het kruis vast.
- Monteer de beide asborgringen (20) op de onderwals.
- Plaats de inlegspie (19) 10x8mm, en de tandwielkast.
Gebruik de speciale sleutel voor het vastdraaien van de
inbusschroeven M10x40. (Bij een gedemonteerde zending) kan men
deze speciale sleutel vinden aan het handwiel (met plakband).
Met deze speciale sleutel kan men tussen het frame en de wals
komen om de schroeven vast te draaien. Draai de schroeven voor
de tandwielkast goed vast.
- Maak een stevig touw vast in het midden van de bovenwals.
Til nu met behulp van de takel de bovenwals ongeveer 20 cm op.
Nu kunt U bepalen waar de lagerblokken op de as van de
bovenwals moeten worden vastgezet. Maar, let op, de
lagerblokken hebben 1 a 2 mm zijdelingse speling nodig. Draai
nu de stelschroeven M12x20 goed vast.(25)
- Nu kunnen ook de twee drukveren, onder de bovenwals, op hun
plaats gebracht worden. Indien nodig, til dan de bovenwals met
de takel nog iets op zodat de veren gemakkelijker geplaatst
kunnen worden.
- Laat nu de bovenwals langzaam zakken, totdat deze op de
veren rust.
- Snij wat kartonnen of leren plaatjes op maat, als U wat
"flexibiliteit" wilt in de bovenwals. Maak er een stapeltje van
en plaats het onder de drukspindel; tussen het drukblok en het
lagerblok. (Vroeger waren de persen gemaakt van gietijzer.
Gietijzer breekt gemakkelijk, in vergelijking met staal. Voor
redenen van veiligheid werd er indertijd een stapeltje karton
of leer onder de drukspindel geplaatst. In geval van een
"ongeluk" (bijvoorbeeld een vergeten schaar op het bed), werd
dan de extra en plotselinge "piekspanning" door het karton
opgenomen, waardoor vaak voorkomen werd dat het frame van de
pers brak. Tegenwoordig worden frames van persen meestal uit
staal gemaakt en zijn daardoor praktisch onbreekbaar. Toch
wordt het karton in de hedendaagse persen vaak gehandhaafd,
deels vanuit de "traditie" en deels omdat het de bovenwals
"flexibiliteit" geeft. De bovenwals is hierdoor in staat om, in
beperkte mate, het "oneffen" oppervlak van een drukvorm te
volgen).
- Breng wat vet aan op de drukspindels, draai de moeren M30
er op, en draai de spindels in de zijframes.
- Verwijder nu de beschermlaag van de walsen. Gebruik
hiervoor een scherp mes, MAAR SNIJ ALLEEN DOOR DE PLASTIC
BOVENLAAG, anders kan de wals beschadigd worden. Maak de walsen
schoon met een vetoplosser (wasbenzine, pertroleum, o.i.d.) en
maak ze droog.
- Breng nu het bed aan. De geleidprofielen aan beide kanten
van het bed op de zijframes vastschroeven met zesk.bouten M8x16
en sluitringen. Deze geleiders moeten zo worden aangebracht dat
ze het bed in een rechte lijn door de pers geleiden. Niet te
strak echter, een ruimte van 1mm tussen het bed en de geleiders
is normaal.
- Stel nu de tussenstangen met de kunststof looprollen. Stel
deze tussenstangen tot een zodanige hoogte dat het bed juist
iets "kantelt" over de onderwals. Hierdoor is een optimale
"grip" gewaarborgd tussen de onderwals en het bed.
- Plaats de plastic stoppen in de buiseinden van de
zijframes.
- Breng het handwiel aan op de tandwielkast (met spie 6mm
breed) en borg deze met het stelschroefje M8 dat zich in de
naaf van het wiel bevindt. De handgreep ook in het wiel
draaien.
De pers is nu klaar voor gebruik. Als er nog
vragen zijn, aarzel dan niet en vraag ons, bijv. d.m.v. een
e-mailtje; e-mail info@polymetaal.nl
