Gebruiksaanwijzing voor Badger Aquatint Solution. AIRBRUSH-AQUATINT Algemeen Voor het opspuiten hebben we een airbrush en een kompressor nodig. Het product is niet giftig, maar het kan nooit goed zijn om de inktdeeltjes in te ademen. Het is daarom beter om een stofmasker te dragen, en om een afzuigkap (of iets dergelijks) op da aquatint kast aan te brengen (zie afbeelding beneden). De aquatint wordt aangebracht met behulp van een airbrush. (spuitpistool). Met dit gewreedschap is het mogelijk om veel verschillende grijswaarden te maken. Uiteraard kan de aquatint op dezelfde manier aangebracht worden als de traditionele aquatint, d.w.z. een uniforme verdeling van een grijstoon, maar een airbrush geeft nog vele andere mogelijkheden, zoals; lijnen, gedeeltes met een andere dichtheid, "wolken", "spetteren", lagen met een geleidelijk toenemende dikte. Kortom alle mogelijkheden die een spuitpistool heeft. Het Opbrengen van de Aquatint Zet de koperplaat, bijna verticaal, in de aquatint kast, tegen een vel papier aan de achterwand. Vul het reservoir met de aquatint oplossing. De dichtheid van de aquatint wordt onder andere bepaald door de hoeveelheid lucht die wordt gebruikt. Een en ander kan worden aangepast door het openen of sluiten van de luchtkraan op de spuit, en door de afstand tot de koperplaat te veranderen. Het kan moeilijk zijn om de grein (spuitdeeltjes) op de koperplaat te zien, daarom is het belangrijk om een wit vel papier er achter te plaatsen, waarop de verdeling van de deeltjes gemakkelijker te zien is. De beste aquatint wordt gemaakt door zoveel mogelijk lucht te gebruiken in vergelijking to de hoeveelheid etsgrond. Een en ander moet in de praktijk worden geoefend; daarom is het oefenen op karton of wit papier heel goed. Als je een dikkere aquatint wilt, gebruik dan minder lucht, en vergroot de afstand tot de plaat. In deze uitleg wordt de nadruk gelegd op een "uniforme aquatint" (gelijkmatig verdeelde aquatint) in tegenstelling tot de "gemoduleerde" aquatint (plaatselijk aangebracht op de plaat). Uniforme Aquatint Als de aquatint aanbracht is, 20 minuten drogen in een droogkast en daarna op delfde manier etsen als een traditionele aquatint. Het is mogelijk om de plaat uit de ijzer chloride te halen, schoon te spuiten, te bekijken en weer af te dekken met afdeklak. Denk er wel aan om de plaat te de-oxideren voordat afdeklak gebruikt wordt, omdat anders de afdeklak niet goed zal hechten. Telkens als koper in kontakt is met ijzerchloride, zal het oxideren. Voordat een etsgrond of afdeklak wordt aangebracht, moet de oxidatie verwijderd worden, als dat niet gebeurd zal de etsgrond oplossen bij het etsen. Dit de-oxideren kan eenvoudig gebeuren in een bak met een zout-azijn-oplossing. Leg de plaat er in, en deze zal onmiddellijk de-oxideren. Spoel de plaat met water, droog deze in de droogkast en breng de etsgrond of afdeklak aan. De de-oxidatie-oplossing wordt gemaakt door 4 eetlepels keukenzout te menden met 1 liter azijn. Je kunt binnen de compositie gebieden scherp afbakenen door het gebruik van kartonnen maskers. Buiten de afbakening kan dan met een andere techniek gewerkt worden; bijvoorbeeld door het aanbrengen van een forografische afbeelding d.m.v. fotopolymeerfilm.
Gemoduleerde Aquatint Deze techniek is niet zo verschillend van de uniforme aquatint. Het doel is anders- geen gelijkmatige structuur, maar een creatief gebruik van de airbrush, waardoor er gedeelten op de plaat ontstaan met een verschillende dichtheid. Een gemoduleerde aquatint is bijvoorbeeld effectief in het maken van "diepte" in een abstracte compositie, of voor het benadrukken van drie-dimensionale objecten in een afbeelding. In vergelijking met een traditionele aquatint, die scherpe begrenzingen kent als gevolg van afdeklak op de plaat, is het met deze methode gemakkelijker om geleidelijke overgangen te maken van een toon naar een andere.
Zoals altijd, de meest lichte tonen ontstaan daar waar de aquatint grond het dichtst is en omgekeerd. Een ervaren graficus hoeft dus niet meer te etsen, af te dekken, etsen, enz. Maar je kunt natuurlijk een uniforme laag aanbrengen, zoals boven beschreven, en de afdeklak op te traditionele wijze gebruiken. Denk er wel aan om te plaat iedere keer te de-oxideren. Ieder gedeelte van de plaat die niet voldoende aquatint grond heeft, zal uiteindelijk leiden tot een "open bite". Als je dit wilt voorkomen is het het beste om eerst een uniforme laag aan te brengen, voordat je met de eigenlijke compositie begint. Andere opties
Als je de plaat niet de-oxideert na elke etsing, voordat je een etsgrond of afdeklak aanbrengt, zal de afdeklak of etsgrond loslaten tijdens het verdere etsproces. Afdekken Het verwijderen van de Aquatint en de Afdeklak
bron: Handbook of Non-Toxic Intaglio, Henrik Boegh |