Polyesterplaat Lithografie

De bron van deze tekst is van:
(www.nontoxicprint.com) door Friedhard Kiekeben, Associate Professor at Columbia College Chicago
GEORGE ROBERTS ontwikkelde de Polyesterplaat Lithografie, een nieuwe en "non-toxic" drukmethode. Hij ontwikkelde dit systeem toen hij "Professor of Printmaking" was in de Boise State University (USA). George stierf helaas aan kanker in 2001.


Emily McCoy, polyester plate lithography collage, Chicago 2010

Tegenwoordig wordt deze "rechtoe-rechtaan"
lithografische methode veel gebruikt door
kunstenaars en in kunstacademies.
afdrukken, boeken en installaties -
allemaal zonder de schadelijke materialen die
we kenden uit de lithografie.
Dit wordt gebruikt door kunstenaars and ontwerpers
het creatieve bereik van deze methode is eigenlijk onbeperkt.

Polyesterplaat lithografie begon als een goedkope maar professionele vorm van offset. CMYK platen worden direct gemaakt op de computer en vervolgens worden er duizenden afdrukken van gemaakt; business cards, pamfletten, posters enzovoorts. Deze platen worden daarom ook wel als D2P-platen aangeduid (Direct to Plate). Dit medium, ook bekend als Pronto Plate Lithografie, is in staat om het volledige spectrum van lithografische uitingen weer te geven, zoals; penseelstreken, gewassen tekening met inkt, struktuur, potlood en pen, en is evenzo geschikt voor digitale afbeeldingen. De platen kunnen met een laser printer of fotocopieermachine ook direct voorzien worden van een afbeelding. In de laatste twee situaties moeten de platen verwarmd worden om een goed en stabiel drukoppervlak te krijgen. Ondank het feit dat dit medium nog relatief onbekend is, zal het waarschijnlijk in de toekomst een van de meest populaire drukmethodes worden.

Het proces is veel eenvoudiger dan conventionele lithografie omdat er geen chemische bewerkingen nodig zijn zoals etsen met salpeterzuur. Sommige drukkers gebruken nog bijvoorbeeld "fountain solution" (mix van water en arabische gom+toevoegingen), maar de afbeeldingen die getoond worden zijn allemaal gemaakt zonder schadelijke chemische middelen zoals glycol, ether of etsmiddelen. Het meest voorkomende probleem bij polyester platen is de "scumming" (="tonen") , als de plaat inkt op gaat nemen op plekken waar het niet moet. De oplossing is eenvoudig; een oplossing met een beetje arabische gom en een paar druppels citroenzuur op de plaat. (beide materialen worden veilig gebruikt in de voedselindustrie). De arabische gom maakt de plaat ontvankelijker voor inkt, en het citroenzuur helpt heel goed om het "tonen" te voorkomen, en zorgt voor een schone afdruk.


Lindsey Strawn rolling up a pronto plate, Columbia College Chicago.

De helderheid van de druk wordt grotendeels bepaald door de eigenschappen van de inkt. Een inkt die te zacht (viscoos, olieachtig) zal gaan vlekken, terwijl een stijve inkt een scherpe afdruk geeft, maar de plaat wordt veel zwaarder belast. Een te stijve inkt kan zelfs toner of andere markeringen van de plaat trekken, tijdens het inrollen. Gebruik dan zachtere inkt en verwarm de plaat, voor een betere aanhechting, voor het drukken. Veel van de tekenmaterialen voor polyester plaat litho zijn verwant aan de materialen die gebruikt worden voor "Acrylic Resist Etching" (=assortiment acryl etsgronden van Lascaux). Acrylaten houden van warmte om om de polymerisatie te bevorderen en daarmee de aanhechting.

 

Bernadeta Szopinska. polyester plate lithograph made using a range of oil and litho crayons, Sharpie, ballpoint pen, and acrylic wash media Columbia College Chicago, 2008

Traditionele Lithografie

Toen Alois Senefelder in 1798 de lithografie uitvond betekende dat een echte innovatie in het repertoire van druktechnieken. Bestaande methodes, zoals etsen en hoogdruk, gebruikten verschillende methodes om de kleine verdieping te maken waarin inkt kon worden vastgehouden. Senefelder’s methode was fundamenteel anders. Het vlakke drukvlak was poreus en gevoelig voor water en de afbeelding werd gevormd door een vettige substantie op de steen aan te brengen. De basis van deze techniek was dat water en vet elkaar afstoten. Als de vette inkt met een inkrol werd opgebracht, bleef het plakken aan de vettige bestanddelen op de steen, waar werd afgestoten door de bevochtigde delen rondom de vettige inkt.

In de traditional lithography is deze basistechniek verder ontwikkeld door materialen te gebruiken als bitumen, talk, zuren, zeep, oplosmiddelen en zovoorts. Echter, sommige van deze materialen zijn slecht voor de gezondheid. Daarom zijn veiligheidsmaatregelen nodig om op een verantwoorde manier de traditionele lithografie te bedrijven.

"Nontoxic" Lithografie

Polyesterplaat lithografie is gebruikersvriendelijk, eenvoudig en veilig. Oorspronkelijk is het ontwikkeld als een goedkoop alternatief voor de aluminium offset platen in de commerciele drukkerijen. Maar het wordt nu met veel enthousiasme gebrukt door grafisch kunstenaars.

Sinds de introductie aan het eind van de '90 er jaren is het gebruik steeds populairder geworden bij kunstenaars en kunstacademies. Deze techniek is veel eenvoudiger dan de traditionele lithografie op steen of metaalplaten.


Laura Shields, polyester plate lithograph

De materialen die nodig zijn voor polyester plaat lithografie zijn gemakkelijk te verkrijgen. Een etspers kan gebruikt worden voor het afdrukken. Zelfs het afdrukken met de hand is mogelijk met polyester platen; ink de plaat in leg het op goed bevochtigd papier, en wrijf met veel druk vanaf de achter kant met een houten lepel.

Sommige kunstenaars kennen het proces "xerografie" (toner) waarbij de plaat bewerkt wordt met een fotocopieermachine of laserprinter. Met polyester platen kan men evenzo goed uitstekende reproducties maken van tekeningen, lijnen en gewassen tekeningen. Deze kunst kan binnen een paar uur aangeleerd worden, en de afdrukken hebben een typisch lithografisch karakter.

(above) Antony West, polyester plate lithograph

(below) John Donatowicz, polyester plate lithography drawn with a ballpoint pen, 2010

Direct Tekenen op een polyester plaat

MATERIALEN
Producten en apparatuur die nodig is om een polyester plaat te betekenen:

  • Polyester platen (Z*Acryl, Pronto, D2P)
  • Merkstiften (=permanent markers) in allerlei diktes, soort viltstift
  • Ballpoints

De merkstiften moeten waterbestendig zijn, maar dat zijn permanent markers altijd (viltstiften). Deze schrijfgereedschappen voldoen uitstekend om fijne doch duidelijke lijnen te maken, kromme lijnen en arceringen..

Om een krijtachtige structuur te krijgen is het het beste om het hardste lithografische krijt te gebruiken, zoals Kon's litho krijt No. 4. Gebruik veel druk tijdens het tekenen. Gebruik geen zacht krijt of potloden; de markeringen die hiermee gemaakt worden zullen snel verdwijnen tijdens het drukken. Potloden gemaakt met harsen, acrylaten of harde was, zijn ideaal. Deze markeringen zullen minder snel verdwijnen tijdens het drukken.

Om de beste resultaten te krijgen moeten markeringen worden "ingebrand" in de plaat. (geldt niet voor vette media!!). Hiervoor kan bijvoorbeeld een haardroger worden gebruikt.
Let op dat er tijdens het bewerken geen vette plekken op de plaat komen - zelfs vingerafdrukken kunnen later zichtbaar worden.

Het schilderen op een polyester plaat

Acryl-oppervlaktes hebben dezelfde eigenschappen als vettige oppervlaktes; inkt op oliebasis zal hechten aan het acryl-polyester tijdens het ininkten. Veel tekenmaterialen op acrylbasis kunnen worden gebruikt voor het betekenen van het polyester, maar het is belangrijk om de inkt voldoende te verdunnen, zodat er geen dikke laag inkt (soort relief) kan ontstaan. Dikke lagen inkt zullen het effect hebben dat de ininktrol gaat slippen, met als gevolg een gedeeltelijke afdruk. Het is aan te bevelen om alleen de volgende drie inkten op acrylbasis te gebruiken.

MATERIALEN

Aanbevolen producten om op polyester platen te schilderen:

  • Golden Acrylics GAC 200 medium (Polymetaal art.nr. 026229)
  • Hunt Speedball Screen Filler (Polymetaal art.nr. 014100)
  • Lascaux 2060 clear gloss varnish (Polymetaal art.nr. 026208), of Lascaux hard resist (Polymetaal art.nr. 026210)

Eerst de inkt verdunnen met 20% tot 30% water, daarna wat oostindische inkt toevoegen om het minder doorzichtig te maken. Gebruik zachte penselen. Het is heel gemakkelijk om een eigen schildering te maken, het is nauwelijks anders dan tekenen of schilderen op papier.

Een van de grote voordelen van lithografische tekeningen is het gemak waarmee gewerkt kan worden "van donker naar licht". Zodra de penseelstreken droog zijn kan een mes (scalpel) om witte lijnen te "snijden" of arceringen in de donkere gedeeltes. U kunt ook delen lichter maken door inkt weg te schrapen (soort mezzotint).

Het is het beste om met een sluitende laag inkt te werken, maar niet te dik. Probeer dunne gewassen tekeningen te voorkomen, omdat elke acryl markering afgedrukt wordt als zwart. Toonwaardes, gewassen tekeningen e.d. worden op een andere manier gemaakt. Sommige acryl-inkten hebben de neiging om af te brokkelen tijdens het drukken. Deze brokkelranden kunnen vaak wel worden bijgewerkt. Voorkom het oprollen van de polyester plaat, gedurende het ininkten, om het risico van afbrokkelen te verminderen.

METHODE

Willekeurige toontechnieken kunnen eenvoudig gemaakt worden met een nat-op-nat techniek:

  1. Maak een sterke oplossing met een afwasmiddel en doe het in een plantenspuit.
  2. Beschilder het oppervlak met een acryl-inkt.
  3. Spuit een nevel van de zeep oplossing er overheen.
  4. Gebruik een haardroger of een verwarmingsplaat om de plaat te drogen.

Zodra het droog is, resulteert dit in gevarieerde en gedetailleerde structuur. (TIP: Gewassen tekeningen met acryl krijgen snel te veel inkt, als de plaat ingerold wordt. Gewassenen tekeningen kunnen gemakkelijk wat worden aangepast door er wat af te schrapen of te bewerken met fijn staalwol.

Voor vloeiende veranderingen in toonwaardes (à la aquatint) gebruik je een airbrush, of spetter eenvoudig druppels inkt met een spuit of een tandenborstel.

Om een medium voor een gewassen tekening te maken, los een paar teelepels kopieertoner op in alcohol, meng dit met wat afwasmiddel, en schilder dat op de plaat. De fijne tonerdeeltjes verdelen zichzelf binnen een penseelstreek, waardoor de gewenste korrelige toon ontstaat.

Veel eenvoudige gereedschappen kunnen worden gebruikt om een structuur te maken. Dompel een stuk spons, een tandenborstel, tarlatan of een prop papier in de acryl-vloeistof en stempel voorzichtig op de plaat om een structuur te maken.

VEILIGHEIDS-OPMERKING: Draag altijd een stofmasker en handschoenen als je met toner werkt. Toner deeltjes moeten niet worden ingeademd.

Markeringen op de plaat , gemaakt met toner, moeten verhit worden om een goede binding met de plaat te krijgen. Om de beste resultaten te krijgen, leg de plaat 30 minuten op een verwarmingstafel, alvorens te drukken. Je kunt ook een strijkijzer gebruiken om de plaat te verwarmen.

Andere opties om een gewassen tekening te maken:

Gebruik de Orono Ground (zie bij acryl etsgronden) en maak gewassen tekeningen door deze te verdunnen met water. (de plaat moet droog zijn voor het drukken). Of, gebruik een commercieel middel, zoals LASCAUX TUSCHE. Of doe het nog weer anders, sommige grafici maken de gewassen structuur op papier en brengen het dan over het polyester d.m.v. een fotocopie. Op deze manier blijft het papier de "master" en kunnen de platen gemakkelijk gereproduceerd worden als er tijdens het drukken slijtage optreedt.

Het drukken van Polyester Platen

Het is gemakkelijk om polyester platen af te drukken. Tijdens het drukken blijkt duidelijk de lithografische natuur van deze methode - het afstoten van water en vet. Het lithografisch drukken kenmerkt zich door het om en om bevochtigen van de plaat en het ininkten van de plaat met een vettige inkt. Evenals bij commerciele offset lithografie is het aan te bevelen om eerst een paar proefdrukken te maken op krantenpapier alvorens een editie wordt gedrukt. Een plaat die regelmatig ingeinkt is en gedrukt, zal meer ontvankelijk worden voor inkt en betere afdrukken gaan geven.

METHODE

Bevochtigen

  1. Vul een plastic kom met water en voeg ongeveer 45 ml (klein kopje) vloeibare arabische gom toe en een theelepel citroenpoeder.
  2. Leg de polyester plaat op een schone, lichtelijk vochtige ininktplaat.
  3. Dip een spons in het water, uitpersen op de plaat en ga er lichtjes een paar keer overheen. De porieën in het oppervlak zullen nu gevuld zijn met kleine waterdruppels. Deze druppels zullen de inkt afstoten als de plaat wordt ingeinkt.

METHODE

In-inkten

Sommige litho inkten zijn heel stijf terwijl andere litho inkten smeerbaar zijn als etsinkt.Stijve inkten zouden meer details mogelijk maken, maar zachtere inkten zijn gemakkelijker aan te brengen en geven de afbeelding een groter contrast. Etsinkten op oliebasis kunnen geschikt zijn voor polyester platen, maar het is aan te bevelen om de inkten wat stijver te maken door het toevoegen van een beetje magnesium carbonaat (soort kalk) en ook ter veerkoming van "tonen" (scumming).

Voor een goed zwart is Graphic Chemical Litho inkt #1921 aan te bevelen, een inkt die bewezen heeft ideaal te zijn voor polyester plaat lithografie. Heel stijve inkten worden vaak veranderd met lijnzaadolie, litho vernis #3, bijvoorbeeld, die de inkt zachter maakt waardoor de plaat gemakkeliker in te inkten is.

Wat ook de eigenschappen van de inkt zijn, de inkt moet eerst bewerkt worden met een inktmes gedurende een paar minuten. Maak de inkt los op een plaat van 25 x 25 cm, rol vervolgens de inkt in een kris-kras patroon uit, met een goede roller (bij voorkeur een zachte nitril-rubber roller). Een goed uitgerolde inkt maakt een zacht "sissend" geluid tijdens het ininkten.

  1. Breng wat litho inkt op de ininktplaat.
  2. Schraap de inkt rondom van de rand, in het blik, bedek de inkt met een stukje plastic om uitdrogen te voorkomen.
  3. Pas de inkt aan, indien gewenst, met litho vernis #3.
  4. Meng de inkt met een inktmes gedurende een paar minuten.
  5. Rol de inkt voorzichtig over de bevochtigde polyester plaat - misschien moet je de kant van de polyester plaat naar beneden drukken om te voorkomen dat de polyester plaat meegenomen wordt door de roller.
  6. Na iedere "roll-up" moet de plaat voorzichtig opnieuw bevochtigd worden om te zorgen dat de poriën inkt-afstotend blijven.

Het is zelden mogelijk om de plaat in één keer in te inkten. Een plaat wordt meestal pas goed ingeinkt door een voorzichtige opbouw van opvolgende lagen inkt en water.

Bij een nieuwe plaat kan wel 4 tot 10 cycli (inkt en water) duren voordat deze voldoende inkt heeft opgenomen. Echter, als de plaat al afgedrukt is, neemt de plaat steeds makkelijker de inkt op en zijn er maar weinig cycli nodig om de plaat goed in te inkten.

METHODE

De-Scumming (tegengaan van "tonen")

Soms zal tijdens het ininkten de plaat ergens wat inkt opnemen, waar het niet zou moeten. Dit noemen we "scumming" of "tonen" in het Nederlands. Om dit te verminderen gebruiken sommige drukkers een "fountain solution" om toe te voegen aan het gebruikte water. Echter fountain solution bevat schadelijk glycol ether (anti-vries). Daarom is het aan te bevelen om citroenzuur als "anti-toon-middel" te gebruiken. Druppel wat water op de "toon-gedeeltes" en wrijf het in met een spons.

  1. Voeg een theelepel citroenzuurpoeder aan het water toe (= water + arabische gom).
  2. Druppel het op de gedeeltes waar "tonen" voorkomt.
  3. Wrijf het voorzichtig in met een spons

METHODE

Afdrukken.

Polyester platen kunnen worden afgedrukt op een lithopers, maar veel grafici geven de voorkeur aan een etsper (Commentaar Polymetaal: de enige reden dat Alois Senefelder een speciale lithopers ("galgenpers") ontwikkelde, is omdat z'n stenen braken in zijn etspers. Een etspers is veel te star om het vaak oneven oppervlak van een lithosteen te volgen. Daarom kunnen lithoplaten van metaal of kunstsstof uitstekend op een etspers gedrukt worden). Om een polyester plaat af te drukken is het cruciaal om weinig of geen vilt te gebruiken, om een maximaal contact te krijgen tussen plaat en papier. (hoe smaller de contactlijn, des te beter de druk). Men kan een dun laagje vinyl gebruiken, bijvoorbeeld.

  1. Haal de polyester plaat voorzichtig van de ininktplaat en leg het op het register-vel.
  2. Leg het afdrukpapier er op, op dezelfde manier als bij etsen.
  3. Leg het laagje etsvilt (of vinyl, of offsetdoek) er op, en draai het door de pers.

Om een snelle test te doen betreffende het register, kun je "omgekeerd drukken" proberen; leg het vochtige papier op het bed van de pers, leg de polyester plaat er op met de drukkant naar beneden en register de plaat direct op het vel papier.

Schoonmaken

Om de polyester plaat schoon te maken, haal het een paar keer door de pers, met "newsprint" (blanco krantenpapier), om zoveel mogelijk inkt er af te halen. Wrijf de plaat vervolgens in met een geconcentreerd afwasmiddel (TIP: gebruik een verhouding van 1 deel afwasmiddel of 10 delen water; een oplossing die sterk genoeg is om inktresten op te lossen). Hardnekkige resten kunnen worden verwijderd met tandpasta en een zachte doek. Maak de ininktplaat en de rollers in achereenvolgende fases schoon met plantaardige olie, baby olie, en een oplossing met afwasmiddel (in deze volgorde). Bedenk dat , in tegenstelling tot oplosmiddelen, schoonmaakolie niet verdampt en dat het het beste werkt door alles eerst een paar minuten te laten weken. Geowash-K (verkrijgbaar bij Polymetaal) is bij uitstek geschikt om deze materialen schoon te maken. Zeer hardnekkige resten kan men vaak met een inktmes wegschrapen.

In het geval van meerkleurendruk is het zeer belangrijk om de platen goed schoon te maken na het afdrukken, ander zal de inkt vervuild worden als deze opnieuw worden ingeinkt. Gebruik een drie-stappen routine voor het schoonmaken van elke plaat:

  1. Begin om eerst zoveel mogelijk inkt weg te halen met "newsprint" (door de pers halen).
  2. "Ont-toon" de plaat met de "water-oplossing" (water+arabische-gom+citroenzuur) om inkt afkomstig van andere platen te verwijderen.
  3. Doe een beetje tandpasta op een zachte doek en wrijf hiermee op de plekken waar inktresten zitten. Maak vervolgens de plaat schoon met een sterke zeep-oplossing (afwasmiddel).

Je dient wel aparte sponzen en vloeistofbakjes te gebruiken voor elke kleur om besmetting te voorkomen.

Papier voor litho's met polyesterplaat

Deze litho's kunnen op allerlei soorten papier gedrukt worden. Als het papier een beetje structuur heeft kan dat de korrelige structuur van een litho meer zichtbaar maken. Drukken kunnen gemaakt worden op nat en op droog papier.

Als een afdruk gemaakt is op droog papier en hij is wat "flets", dan kan het probleem opgelost zijn met bevochtigd papier. Het resultaat is een donkerder, en scherpe afdruk, met meer contrast. Om het papier te bevochtigen, haal het snel door een bak water. Veel grafici gebruiken het duidelijke verschil in het drukken op vochtig en droog papier; drukken op droog papier geeft een "korrelige" lithografische structuur, drukken op bevochtigd papier geeft een donkere afdruk, vergelijkbaar met een ets.

Tusche, Giftigheid en Nieuwe Aanwijzingen voor gewassen tekeningen.

De grote aantrekkingskracht van lithografie op steen is de mogelijkheid omhet hele repertoire aan markeringen te reproduceren, van krijt tot kompleet zwart en gewassen tekeningen en penseelstreken. Lithografische Tusche gebaseerd op oplosmiddel is giftig vanwege de teer en benzine die het bevat. De lithograaf Nik Semenoff begon in 1984 te zoeken naar een alternatief. Gedurende zijn sabbatical ontdekte hij het gebruik van toner van een copieermachine. (Noot van Polymetaal; toner is ook schadelijk voor de gezondheid)

De methode om een gewassen tekening te maken met toner wordt nu algemeen gebruikt in de lithografie, zeefdruk en diepdruk. Het proces is niet meer gebaseerd op oplosmiddelen, dus grafici kunnen gewassen tekeningen maken; korrelige, massief zwart, penseelstreken zonder zichzelf bloot te stellen aan giftige dampen. De belangrijkste voorzorgmaatregel is het dragen van een stofmasker als de toner wordt gemeng met een vloeistof. De beste oplossing is het kopen van een kant en klare oplossing, zoals Lascaux black wash medium. (vraag Polymetaal)

Deze methode vraagt het gebruik van speciale vellen van transparant kunststof, zoals "truegrain film" (voorraad Polymetaal). Deze reprografische films kunnen duur zijn, maar het is de moeite waard om met goedkopere alternatieven te experimenten. Zodra de afbeelding is gemaakt, wordt het transparant UV-belicht naar een lichtgevoelige emulsie, zoals een foto-litho-plaat of een polyester plaat (overdracht via een kopieermachine), een lichtgevoelig zeefdrukraam of een polymeerplaat (intaglio type of "solar-plate").

samples of reticulated wash work using photocopy toner. (left): Donna Adams - wash for intaglio type | (right) wash for waterless lithography by Nik Semenoff.

Vier Kleuren Polyester Plaat Lithografie (CMYK)


Joan Hausrath, four color polyester plate project: final print, set of CMYK plates, detail

Joan Hausrath schrijft over haar vier kleuren proces: "Deze platen zijn gemaakt met Photoshop in CMYK modus. Elke plaat werd afgedrukt via "Channels" voor de kleurscheiding. Het register was gemakkelijk - ik gebruikte Photoshop om registertekens op elke plaat te zetten; een paar cm verwijderd van de afbeelding. Toen ik de eerste plaat in geel afdrukte, inkte ik de registermerktekens met zwart. Voor de drie platen die volgden, was het niet nodig om de markeertekens in te inkten, maar gebruikte de tekens op de platen om ze goed te positioneren met de tekens die al afgedrukt waren op het papier. De transparantie van de platen maakte het makkelijk om ze te positioneren. Ik drukte de platen af met een HP Laserjet. Om zeker te zijn dat de koolstof deeltjes (toner) goed aan de plaat hechtten, ging de plaat nog een keer door de printer met een transparant, zodat de plaat een tweede keer verhit werd. Het gebruikte papier was Arches 88 , droog afgedrukt op een etspers, zonder vilt, maar met een aantal lagen "newsprint" krantenpapier. (Bij droog papier zijn er minder registerproblemen dan bij bevochtigd papier (expansie) Als inkt gebruikten we Handschy proceskleuren met een beetje magnesium carbonaat (krijt) in de magenta. (Als er op een warme dag gedrukt werk, moest ik de inkt koel houden, dus deed ik de inkten in een koelkast. Elke kleur moest volledig droog zijn voordat de volgende kleur er overheen gedrukt werd. Dit om te voorkomen dat inkt op het papier weer terug op de plaat zou komen. Het duurde vier dagen om een vierkleurendruk te maken.

 

 

"Bij de meeste laser printers kan de halftoonwaarde veranderd worden via het PRINT menu. Gebruik de OUTPUT en SCREEN knoppen. Je kunt de standaard waarden gebruiken, of je eigen punt grootte of puntvorm instellen."

Als je de punten op het papier met een loupe bekijkt, zie je dat de punten niet op elkaar liggen, maar naast elkaar, zodat ze afzonderlijk gedrukt worden. Dit is dankzij de Photoshop kleurenscheiding. Het is ook mogelijk om veelkleurenprints (zonder kleurenscheiding) te drukken, met het gebruik van polyester platen, door hetzelfde register systeem te gebruiken. De kleuren kunnen ontwikkeld worden in Photoshop door "layers" te gebruiken, en vervolgens de registerpunten op de plaat te drukken. Bij niet-digitale afbeeldingen, gebruik een fotocopieermachine om de platen te maken of teken direct op de plaat en maak dan de markeringen met een fijne viltstift. Nogmaals, de enige registermarkeringen die gedrukt moeten worden zijn van de eerste plaat. De markeringen op de volgende platen worden gebruikt om de platen te positioneren.

Het maken van Polyester Platen met een digitale copieermachine of Laser Printer

Veel van de laatste generatie fotocopieermachines zijn heel geschikt voor het werken met polyester platen. Deze machines geven een donkerder toner, die automatisch d.m.v. warmte gehecht wordt aan de plaat, dus er is geen extra warmte nodig om een stabiele en afdrukbare plaat te maken. De HP A3 printer (model HP 5000) is zeer geschikt omdat de hechtingstemperatuur hoger is dan bij sommige andere modellen, waardoor het bij uitstek geschikt is om stabiele drukplaten te maken. Ondanks het feit dat de polyester platen heel dus zijn, kunnen ze toch grote oplages aan. In de industrie worden ze gebruikt voor oplages tot 20.000 stuks.

EEN TIP VOOR DE AANHECHTING MET WARMTE. Ga met je plaat "standaard" een tweede of een derde keer door de laster printer of copieermachine (zonder afbeelding); de extra warmte zal zorgen voor een goede aanhechting. Dit is de beste manier om goede platen te maken en om te voorkomen dat de platen niet meer goed drukken tijdens de oplage.

Polymetaal levert de polyester lithografische platen in de volgende afmetingen:

  • Polyesterplaat Litho, 10 vel in een koker, 33x50cm, art.nr. 021601
  • Polyesterplaat Litho, 10 vel in een koker, 60x82cm, art.nr. 021603
  • Polyesterplaat Litho, 10 vel in een koker, 82x120cm, art.nr. 021605
  • Polyesterplaat Litho, op rol, 82cm x 100 meter., art.nr. 021607