Gebruiksaanwijzing voor ImagOn HD en andere fotopolymeer films |
Deze gebruiksaanwijzing is gebaseerd op de "ImagOn Ultra" film. Maar deze instructies kunnen ook worden gebruikt voor andere fotopolymeerfilms (ImagOn, Riston, Puretch, Photec, enz.) De andere films zullen op sommige punten iets anders reageren. ImagOn Ultra is voor de meeste van de hier onder genoemde technieken de beste keuze. Enige eigenschappen van verschillende films;
-
ImagOn is vele jaren gebruikt met veel succes. Keith Howard heeft z'n boek "Non-toxic Intaglio Printmaking" (out of print) op deze film gebaseerd. Keith's nieuwe boek heet "The contemporary Printmaker" (Keith Howard). Verkrijgbaar bij Polymetaal.
-
Puretch is zeer geschikt voor fotopolymeer etstechnieken. Deze film is beter bruikbaar dan ImagOn, o.a. omdat de film dunner is. Het kan daarom uitstekend dienen als etsgrond. De ImagOn (Ultra) film zijn te dik voor dit doel (teveel strooilicht tijdens het belichten). Keith Howard adviseert daarom om de film te "verdunnen" in de soda ontwikikelaar. Met Puretch hoeft de film niet verdund te worden, en de kwaliteit van een afdruk is zelfs beter dan mogelijk is met verdunde ImagOn (Ultra).
-
DK-film Een deense film, vergelijkbaar met met ImagOn Ultra rapid.
Koper of zink. Keith Howard gebruikt altijd koper. Het gebruik van zink is echter ook mogelijk. De oplage bij zink is minder dan bij koper, maar dat is vaak geen probleem. De film kan op zink worden aangebracht (=lamineren). Er is helemaal geen probleem als zink wordt gebruikt bij de "non-ets technieken" (zink wordt immers dan alleen gebruikt als drager van de film). Het kan ook worden gebruikt, met een fotopolymeerfilm, en geëtst in ijzerchloride. Het etsen van zink in ijzer chloride geeft meer dampen af dan bij het gebruik van koper in ijzer chloride. Voor zink is het daarom aan te bevelen om de "De Bordeaux ets" (etsen in een oplossing van kopersulfaat) te gebruiken. Er moet echter nog meer onderzoek worden gedaan naar het gedrag van etsgronden op acrylbasis in combinatie met een kopersulfaat oplossing.
Gebruiksaanwijzing voor Imagon De hier volgende technieken werden in hoofdzaak ontwikkeld door Keith Howard en grotendeels al beschreven in zijn boek "Non-toxic Intaglio Printmaking". Fotopolymeerfilm geeft een bijna oneindig aantal mogelijkheden, zeker als het ook nog gecombineerd wordt met de traditionele etstechnieken. Keith Howard heeft veel met deze films geëxperimenteerd en heeft zijn ervaringen "gedestilleerd" in een aantal van de hieronder beschreven technieken. Om de communicatie over deze technieken wat makkelijker te maken heeft hij een aantal een naam gegeven.
Klik op een link.
-
Het voorbereiden van de plaat Verschillende soorten platen (verschillende materialen/technieken) vereisen een verschillende voorbereiding van de plaat.
-
-
Het maken van de soda-ontwikkelaar De ontwikkelaar wordt gebruikt om onbelichte delen van de film uit te wassen. Deze delen vormen "holtes", en bevatten inkt op het moment dat de plaat wordt afgedrukt.
-
-
Gewassen Toner Tekening Een gewassen toner tekening lijkt op een lithografische schildering met tusche. Als "tusche" wordt een mengsel gebruikt van copieer-toner, vloerwas op axcrylbasis en alcohol.
-
Belichtingstest met een aquatint-raster Alvorens er met het aquatint-raster kan worden gewerkt moet er een "stappentest" worden gedaan om te bepalen wat de beste belichtingstijd is voor de combinatie van uw blichtings-eenheid en uw aquatint raster. Een aquatint-raster is nodig als uw origineel grijstonen bevat (grijstonen worden hiermee omgezet in een patroon van zwarte punten op een witte achtergrond.
-
-
-
Directe Intaglio-Type Bij deze techniek wordt direct gewerkt op een plaat waarop een ImagOn film is aangebracht. "Direct" houdt in dat er op de ImagOn laag wordt getekend en geschilderd of dat er objecten op worden gelegd. Een transparant positief is niet nodig.
-
Gekreukelde Intaglio-Type Een speelse manier van werken met ImagOn; al eerder belichtte stukjes film worden op een gekreukelde manier aangebracht op een eerder belichtte laag ImagOn film.
-
Mezzo-type Een film wordt belicht door een aquatint-raster, waarna sommige delen worden gevuld met een vloeibare vulstof op acrylbasis. Deze gevulde delen zullen later wit afdrukken op een zwarte achtergrond.
-
Spit-Bite ("spat-bijt") Intaglio-type Een film wordt belicht door een aquatint raster. Met een penseel worden dan verschillende concentraties ontwikkelvloeistof op de film aangebracht, waardoor er later donkere "gewassen lijnen" op een witte achtergrond ontstaan.
-
Constructie-Intaglio-Type Stukken ImagOn film worden op een plaat aangebracht en tegelijkertijd of na elkaar belicht en ontwikkeld.
-
Gelaagde Intaglio-type Meer dan één laag ImagOn kan op een plaat worden aangebracht. Hierdoor is het mogelijk om een grotere laagdikte aan inkt te drukken (dieper zwart). Daarnaast is deze techniek bij uitstek geschikt voor meervoudige belichtingen, door aquatint-rasters en/of lijntekeningen.
-
Craquelé Intaglio-Type Met deze techniek ontstaat een "craquelé-effect" die lijkt op de craquelé op oud Chinees porselein. Er wordt geen UV belichting toegepast bij deze techniek.
-
Vloeibare Aquatint Een methode om een diep zwarte toon te krijgen op elke diepdrukplaat, zonder het gebruik van harspoeder, stuifkast, aquatint raster, of andere apparatuur.
-
Geëtste intaglio-type Het gebruik van de verdunde ImagOn Ultra als etsgrond is combinatie met een lijntekening of een halftoon (geen grijswaarden) afbeelding en ijzer chloride.
-
Destructie-Grond Schilder op de plaat met verdunde Screen Filler, laat het drogen en ets in ijzerchloride.
-
-
-
-
Etsgrond op acryl basis: Liftground Deze "liftground" is gebaseerd op het feit dat olie en water elkaar afstoten. De etsgronden op acrylbasis zullen niet hechten op een vet oppervlak. De afbeelding wordt aangebracht met media op oliebasis.
-
-
-
-
|