Berekening transportkosten voor
Damco-Maritime vanaf Leiden tot haven in land van
bestemming.
De transportprijs bestaat uit vier componenten;
- Transportkosten Leiden - haven
Rotterdam.:
-pakketten 0-32kg GLS tarief Euro
14,50.
-pallets. transport door
Damco. Bereken het volumegewicht op basis van 1m3 =
333kg. Zoek vervolgens het tarief op in de tabel. Bijvoorbeeld;
krat 80x120x170cm:
Volumegewicht is 0,8m x 1,2m x 1,7m x 333kg/m3 = 543 kg. De
transportkosten Leiden-Rotterdam zijn volgens onderstaande tabel
61,-- Euro.
0-200kg
|
Euro 32,--
|
200-400kg
|
Euro 46,--
|
400-600kg
|
Euro 61,--
|
600-800kg
|
Euro 77,--
|
800-1000kg
|
Euro 91,--
|
|
1000-1500kg
|
Euro 103,--
|
1500-2500kg
|
Euro 119,--
|
2500-4000kg
|
Euro 139,--
|
4000-7000kg
|
Euro 161,--
|
7000-10.000kg
|
Euro 195,--
|
|
- Bill of Lading +
exportdocumenten;
Per zending Euro 30,-- (niet per pallet of per
m3!)
- Inladingskosten in haven
Rotterdam;
Minimum Euro 23,-- Inladingskosten bedragen Euro 23,--
per 1000 kg echt gewicht. (geen rekening houden met
volume). Bijvoorbeeld; Inladingskosten voor een krat van 6m3 met
een gewicht van 1500 kg bedragen 1,5 x Euro 23,-- = Euro
34,50.
- Zeevracht;
Dit wordt berekenend per m3. (Hierbij mag het gewicht
niet groter zijn dan 1000kg/m3, hetgeen praktisch nooit
voorkomt)
Per bestemming geldt een bepaald tarief, meestal in US$, dat geldt
per m3. Kijk voor het tarief
per bestemming.
Het tarief is aangegeven bijvoorbeeld als
Dco$35wm. Dit betekent; Damco
Maritime brengt US$ 35,-- in rekening per cubieke meter OF per
1000 kg. wm betekent "weight meter"; Het tarief geldt per cubieke
meter als het gewicht niet meer is dan 1000 kg/m3. Als het gewicht
wel meer is dan 1000kg/m3 gelt dit tarief per 1000k. Bijvoorbeeld;
een krat van 6m3 met een gewicht van 1500 kg, moet naar Singapore,
waarvoor een tarief geldt van US$35 per m3. De zeevracht is dan 6
x US$ 35,-- = US$ 210,--. Voor het gemak is in het overzicht van
de richtprijzen uitgegaan van 1 Euro = 1US$. Als de Euro minder
waard zal worden dan de dollar, moeten de tarieven omhoog worden
bijgesteld.
De som van bovenstaande vier componenten is de transportprijs van
de goederen vanaf Leiden naar de haven in het land van bestemming. De
conditie is dan F.O.B. (Free On Board); dat wil zeggen dat de
totaalprijs het transport omvat tot de haven in het land van
bestemming. F.O.B. betekent dan; de goederen staan ter beschikking
van de klant op het schip in de haven.
De klant zal vervolgens de locale autoriteiten moeten betalen voor
het lossen van de goederen, het inklaren (douane-formaliteiten),
eventuele importheffingen en het transport van de haven naar de
woonplaats van de klant.