Berekening transportkosten voor Damco-Maritime vanaf Leiden tot haven in land van bestemming.

De transportprijs bestaat uit vier componenten;

  1. Transportkosten Leiden - haven Rotterdam.:
    -pakketten 0-32kg GLS tarief Euro 14,50.
    -pallets. transport door Damco. Bereken het volumegewicht op basis van 1m3 = 333kg. Zoek vervolgens het tarief op in de tabel. Bijvoorbeeld; krat 80x120x170cm:
    Volumegewicht is 0,8m x 1,2m x 1,7m x 333kg/m3 = 543 kg. De transportkosten Leiden-Rotterdam zijn volgens onderstaande tabel 61,-- Euro.

    0-200kg

    Euro 32,--

    200-400kg

    Euro 46,--

    400-600kg

    Euro 61,--

    600-800kg

    Euro 77,--

    800-1000kg

    Euro 91,--

    1000-1500kg

    Euro 103,--

    1500-2500kg

    Euro 119,--

    2500-4000kg

    Euro 139,--

    4000-7000kg

    Euro 161,--

    7000-10.000kg

    Euro 195,--

  2. Bill of Lading + exportdocumenten;
    Per zending Euro 30,-- (niet per pallet of per m3!)
  3. Inladingskosten in haven Rotterdam;
    Minimum Euro 23,-- Inladingskosten bedragen Euro 23,-- per 1000 kg echt gewicht. (geen rekening houden met volume). Bijvoorbeeld; Inladingskosten voor een krat van 6m3 met een gewicht van 1500 kg bedragen 1,5 x Euro 23,-- = Euro 34,50.
  4. Zeevracht;
    Dit wordt berekenend per m3. (Hierbij mag het gewicht niet groter zijn dan 1000kg/m3, hetgeen praktisch nooit voorkomt)
    Per bestemming geldt een bepaald tarief, meestal in US$, dat geldt per m3. Kijk voor het tarief per bestemming.
    Het tarief is aangegeven bijvoorbeeld als Dco$35wm. Dit betekent; Damco Maritime brengt US$ 35,-- in rekening per cubieke meter OF per 1000 kg. wm betekent "weight meter"; Het tarief geldt per cubieke meter als het gewicht niet meer is dan 1000 kg/m3. Als het gewicht wel meer is dan 1000kg/m3 gelt dit tarief per 1000k. Bijvoorbeeld; een krat van 6m3 met een gewicht van 1500 kg, moet naar Singapore, waarvoor een tarief geldt van US$35 per m3. De zeevracht is dan 6 x US$ 35,-- = US$ 210,--. Voor het gemak is in het overzicht van de richtprijzen uitgegaan van 1 Euro = 1US$. Als de Euro minder waard zal worden dan de dollar, moeten de tarieven omhoog worden bijgesteld.

De som van bovenstaande vier componenten is de transportprijs van de goederen vanaf Leiden naar de haven in het land van bestemming. De conditie is dan F.O.B. (Free On Board); dat wil zeggen dat de totaalprijs het transport omvat tot de haven in het land van bestemming. F.O.B. betekent dan; de goederen staan ter beschikking van de klant op het schip in de haven.

De klant zal vervolgens de locale autoriteiten moeten betalen voor het lossen van de goederen, het inklaren (douane-formaliteiten), eventuele importheffingen en het transport van de haven naar de woonplaats van de klant.