Een encyclopedie over grafische
technieken, André
Béguin.
Terug naar de
Hoofdpagina van de "Grafische
encyclopedie"
Vernis mou
E= Soft ground etching
F=Vernis mou D=Weicher Grund
De vernis mou is een diepdrukvorm waarin het beeld is
geëtst, nadat uit de (zachte) etsgrond de elementen
zijn verwijderd die bleven kleven aan materiaal dat met de
etsgrond in aanraking was gebracht, en de afdruk
daarvan.
Herkomst en
ontwikkeling
Nadat Dietrich Meyer ca.
1620 de zachte grond (vernis mol) voor het etsen ontdekte,
schijnt nog zachtere grond reeds sporadisch gebrukt te zijn
voor met vernis mou vergelijkbare technieken. Pas na ca.
1750 vindt deze werkwijze ruimere toepassing. Ze wordt dan
gebruikt voor het reproduceren van potlood- en
krijttekeingen, soms in kombinatie met aquatint. De
krijtlitho, die op eenvoudiger wijze een vergelijkbaar
effekt geeft, heeft de vernis mou in de 19e eeuw
verdrongen.Toch zijn tegen het einde van die eeuw
kunstenaars er zich weer voor gaan interesseren;
Félicien Rops, Edgar Degas en Auguste Renoir bijv.
hebben veel in vernis mou gewerkt. Tegenwoordig wordt ze
vaak gebruikt als hulptechniek om strukturen in de etsgrond
aan te brengen.
Materiaal en
werkwijze
De zachte etsgrond kan men
kopen, of maken door gewone etsgrond (in bolletjes o.i.d.)
te smelten en er schapevet, vaseline of dikke smeerolie aan
toe te voegen. De zachte etsgrond wordt op een plaat
uitgerold, met een rol overgebracht op een onvette plaat en
heel regelmatig en dun verdeeld. Op de gegronde plaat wordt
een fijnkorrelig papier gelgd en bijvoorbeeld door omvouwen
vastgezet om verschuiven te voorkomen. Met een hard potlood
tekent men op het papier of trekt met een scherpe naald een
reeds eerder op het papier gemaakte tekening over. Door het
tekenen wordt het papier in de zachte grond gedrukt en
kleeft er overeenkomstig zijn struktuur aan vast. Als men
daarna het papier van de plaat licht, zullen de deeltjes
etsgrond die er aan vastgekleefd zijn meekomen. Na etsing
vertonen de lijnen, opgebouwd uit vele kleine puntjes, een
krijtachtig karakter, zachter en iets breder uitlopend dan
de getekende potloodlijn. De struktuur van de lijnen en de
vlakken is afhankelijk van de ruwheid van het papier, de
breedte van de stift en de kracht van de druk bij het
tekenen.
Met etst met ijzer-chloride of Dutch bath (Dutch Mordant) ,
omdat in salpeterzuur de gasbelletjes de kleine gaatjes snel
zouden verstoppen ( als men ze met een veer verwijdert wordt
de etsgrond gemakkelijk beschadigd.) Het etsen kan eventueel
in etappes geschieden. Het geëtste beeld wordt zonodig
met droge naald, stippel, roulette of matoir aangevuld, maar
ook kombinaties met lijnets, aquatint e.d. zijn mogelijk. Om
de potloodschets nog dichter te benaderen wordt de vernis
mou wel in donkergrijs afgedrukt.
Tegenwoordig gebruikt men de
vernis mou-techniek vaak om plaatselijk strukturen in de
etsgrond aan te brengen, soms in kombinatie met een
reservagetechniek (de liftgrond van de suikeraquatint).
Daartoe drukt men textiel, bladeren, verfrommeld papier of
iets dergelijks in de zachte grond. Ook kan men dat
materiaal op de gegronde plaat leggen en onder lichte druk
door de pers draaien; dan moet er wel een velletje plastic
of goed gelijmd papier (dat geen etsgrond afneemt) ter
bescherming overheen worden gelegd. Van de zo bewerkte plaat
kunnen desgewenst weer delen worden afgedekt. Omgekeerd
(negatief) kan men werken door met etsgrond ingerold of
daarin gedrenkt materiaal op een schone plaat af te drukken,
zodat de gewenste struktuur niet uit de etsgrond is
verwijderd maarin etsgrond is aangebracht. De onbedekte
delen zullen, als ze enige omvang hebben, van een
aquatintgrein moeten worden voorzien omdat ze anders de inkt
niet zullen kunnen vasthouden.
Kenmerken en
oplage
De krijtachtige
lijnstruktuur van de vernis mou is moeilijk enerzijds van de
crayonets, anderzijds van de krijtlitho te onderscheiden. In
het algemeen zal de vernis mou-tekening zachter en in haar
onregelmatigheden vrijer en zekerder zijn dan de
roulette-lijnen van de toch buitengewoon vaardige
crayonetsers. Van de krijtlitho, een vlakdruktechniek,
onderscheidt de vernis mou zich door haar typische
diepdrukeigenschappen. De oplagemogelijkheden, zeker van de
moderne vernis mou, komen met die van de (aquatint)ets
overeen.
|
|
Degas,
Op het toneel II 1877; ets met vernis
mou
|
|
Terug naar de Hoofdpagina van de "Grafische
encyclopedie"
|