Pigments en quantités supérieures à 100 ou 200 grammes.
C.I. Pigment White 19
Historique et application:
Antiquité
Une partie de la croûte terrestre. Ils sont directement obtenus par l'exploitation minière. Ce sont les premiers pigments que les gens connaissaient. Couleurs de la Terre
France et Italie.
Disponible en différents tons jaunes et rouges.
C.I. Pigment Blue 27. Historie en toepassing: 18e eeuws.Is een kunstmatig mineraal pigment. Heeft een intens diep blauwe kleur. Toepasbaar in lijm en vooral olie en lakglaceerverf. Niet in kalk en cementverven. Heeft een goede droging en een sterk kleurend vermogen. Is niet bestand tegen hitte. Pruisisch blauw is één van de eerste moderne synthetische pigmenten. Er is zeer weinig van dit pigment nodig om de sterke cyaanblauwe kleur te verkrijgen. De kleur is echter niet zo lichtecht. Door de hoge kleursterkte is de kleur snel overheersend. De kleur heeft vaak een groenachtige ondertoon en is voor mengen van paars daardoor minder geschikt.
C.I. Pigment Green 17. Historie en toepassing:19e eeuws. Is een kunstmatig mineraal pigment. Hele mooie groene kleur. Toepasbaar in kalk, lijm, caseïne, olie waterglas, lak en cement. Is volkomen lichtecht en weersbestendig. Heeft een hoog kleurend vermogen, dekt en droogt goed. Is bestand tegen hoge temperaturen (900 °c). De stof komt voor als een groen, reukloos hygroscopisch kristallijn poeder, dat onoplosbaar is in water. Bij verhitting kleurt het bruin, na afkoeling weer groen. Het synthetische pigment chroomoxidegroen werd in 1929 door Bayer AG op de markt gebracht. In tegenstelling tot andere chroom verbindingen, is chroom(III)oxide weinig tot niet giftig.
C.I. Pigment Red 102/ 101 (5%)
Historie en toepassing:
19e eeuws
Is een synthetisch pigment. Afkomstig van het metaal ijzer, dus een oxidatie proces.
Toepasbaar voor alle technieken.
C.I. Pigment Yellow 3/ Pigment Orange 5 / Pigment White 18/21
C.I. Pigment Violet 23/ Pigment White 18/21
20e eeuws
Afkomstig van Dioxzaan, een organisch pigment en krijt.
Toepasbaar voor alle technieken, behalve fresco. Kalk violet is een zeer krachtig pigment.
C.I. Pigment White 5
Historie en toepassing: 19e eeuws.Is een kunstmatig mineraal pigment. Het is veruit het eerste dat werd ontwikkeld. Toepasbaar voor stoomverf, matverf, lijmverf, emulsieverf en caseïneverf. Zeer goed kleurend vermogen. Wordt ook wel dekwit genoemd. Is lichtecht en hittebestendig. Lithopoon is een niet-giftig anorganisch wit pigment. Het is een mengsel van zinksulfide en bariumsulfaat. Lithopoon werd van 1912 tot 1975 in de Maastrichtsche Zinkwit Maatschappij in Eijsden vervaardigd.
C.I. Pigment Brown 7. gebrand/ ongebrand. Historie en toepassing: Oudheid. Aardkleuren uit Frankrijk, Italië, Duitsland en Cyprus. In diverse bruin tinten. Het branden betekent eigenlijk bakken; zo krijgt omber zijn kastanje achtige kleur. Toepasbaar met alle bindmiddelen. Ombers in olie gewreven, drogen uitstekend. De naam van het gesteente umber is afgeleid van de Italiaanse regio Umbrië. Het meest bekend zijn de umber-afzettingen van Cyprus. Umbers ontstaan voornamelijk op de oceaanbodem, onder invloed van hydrothermale activiteit onder invloed van onderzees vulkanisme. Vermalen umber wordt veel als pigment toegepast. Door de omber te branden ontstaat een donkerbruin pigment, dat ook bekendstaat als bergbruin. Het is in vele verfsoorten te gebruiken.
C.I. Pigment Brown 6
Bestaat grotendeels uit het kleurend vermogen van het rode ijzer-oxyde. Is een kunstmatig mineraal pigment.
Toepasbaar met alle bindmiddelen. Heeft een goed kleurend vermogen, is lichtecht en heeft een redelijke dekkracht. Is hittebestendig.
C.I. Pigment Red 102
Historie en toepassing: 17e eeuws
Van terracotta klei worden onder andere dakpannen en tegels gebakken. Deze bevatten ijzeroxyde.
De kleur varieert van oranje tot warm bruin rood. Op windkracht worden op Verfmolen De Kat Oudhollandse dakpannen vermalen tot pannen rood.
Toepasbaar in olieverf, aquarelverf en acrylverf.
C.I. Pigment Red 102. Historie en toepassing: Oudheid.Wordt bereid door natuurlijke siena te gloeien in speciale ovens. Hierbij gaat de gele kleur over naar een mooie, warme rood bruine kleur. Kan overal mee worden gemengd. Is hittebestendig. Sienna (from Italian: terra di Siena, "Siena earth") is an earth pigment containing iron oxide and manganese oxide. In its natural state, it is yellow-brown and is called raw sienna. When heated, it becomes a reddish brown and is called burnt sienna. It takes its name from the city-state of Siena, where it was produced during the Renaissance. Along with ochre and umber, it was one of the first pigments to be used by humans, and is found in many cave paintings. Since the Renaissance, it has been one of the brown pigments most widely used by artists.
Rauwe sienna of sienna naturel is een pigment met een bruinachtige kleur, dat gebaseerd is op een kleisoort, een limoniet, die in de omgeving van het Italiaanse Siena gevonden wordt. In het Italiaans heet het pigment terra di Siena. Het pigment is dan ook een aardkleur. De naam rauwe sienna staat in tegenstelling tot gebrande sienna, dat uit de rauwe sienna kan worden verkregen door verhitting. Rauwe sienna is gehydrateerd waardoor het transparant is en als een glacerende kleur kan worden gebruikt in de schilderkunst. De geelbruine kleur van sienna is afkomstig van ijzeroxides. Naast de gele- en rode okerkleuren is sienna één van de eerste pigmenten die de mensheid heeft gebruikt, en het wordt derhalve veel in grotschilderingen aangetroffen.
C.I. Pigment Green 7/ Pigment White 18
Afkomstig van phatalo groen en krijt.
L’oxyde de zinc est un composé chimique d'oxygène et de zinc, corps ionique de formule chimique ZnO. Il s'agit d'abord d'un pigment stable en peinture, employé depuis la fin du xviiie siècle en remplacement de la céruse ou oxyde de plomb PbO sur proposition du chimiste et salpêtrier Jean-Baptiste Courtois, reprise par Guyton de Morveau. L'oxyde de plomb est un composé chimique certes beaucoup plus toxique, à l'origine d'intoxications saturnines douloureuses (coliques), sévères, rapidement incurables (saturnisme) et de plus un pigment qui noircit facilement en présence de H2S ou sensible en milieu de décomposition organique dégageant ce gaz, mais il résistait mieux aux intempéries. L'oxyde de zinc ou blanc de zinc est toujours utilisé pour la peinture à l'huile. Il ne noircit pas ou très peu en présence de sulfures car le sulfure de zinc éventuellement formé est un pigment blanc ou gris-blanc.
Le blanc de titane, dioxyde de titane est principalement utilisé comme pigment et opacifiant pour toutes sortes de substances :peinture : le fameux blanc de titane, Pigment White 6 (PW6), or CI 77891, mais aussi comme agent opacifiant pour toutes les teintes ; papier ;plastiques ;céramiques médicaments ;dentifrices ;chewing-gums ;fromage industriel ;pâtisserie ;confiserie ;crème solaire ;résines desynthèse ;produits cosmétiques etc.